Musikbranschen runtom musiken

Att spela musik, skriva låtar och spela in sina alster är många musikers stora dröm. Men, vad de allra flesta inte tänker på är att det runt skapandet finns så mycket mer. Stora delar av branschen har enbart vissa sammankopplingar med själva musiken. Här kan du läsa mer om vilka andra områden som branschen består av och hur de fungerar.

Skivbolag och musikproduktion

Sedan länge kretsar stora delar av musikbranschen runt musiken på olika sätt. Allt sedan 50-talet när inspelningarna av musik ökade med raketfart så har branschen också vuxit på många olika sätt. När musiken började säljas så såldes också andra produkter i samband med det. Exempelvis kläder, affischer, prylar och annat som kunde kopplas till skivan och musiken.

Även om skivindustrin inte alltid gått så bra så har artisterna tjänat stora pengar på att sälja produkter ändå. Industrin har haft sina toppar och dalar, när folk köpte mindre skivor blev andra saker viktigare. Och nu när en produkt blir retro, exempelvis kassetten och vinylen så ökar skivindustrin igen. Skivbranschen producerar inte enbart CD-skivor, varken tidigare i historien eller nu heller för den delen. Utan de har ofta producerat andra saker som är länkade till artisten på olika sätt.

Musikproduktion och varumärke

Någon som kan det där med musikproduktion är Little Jinder, eller Josefin som hon heter egentligen. Hon är också mycket duktig på att arbeta med sitt eget varumärke, något som de flesta artister och kändisar är idag. Att arbeta med sitt varumärke innebär att du arbetar fram en profil som du använder dig av oavsett om du sysslar med musik eller inte. På det sättet kan du sedan marknadsföra din profil och dig själv som artist.

Ett annat exempel på någon som arbetar med musikproduktion är Sylvia Massy, hon är verksam i USA. Hon har också jobbat aktivt med sitt varumärke och kan på så sätt både tjäna pengar på att producera sin musik och genom att producera sig själv och/eller sin profil.

Merchandise

Samlingsnamnet för alla former av försäljning i samband med ett skivsläpp eller en konsert är merchandise. Att sälja affischer, t-shirtar, väskor eller liknande är väldigt vanligt. Om du och ditt band vill utöka era produkter så kan papperspåsar med tryck vara ett bra alternativ. Då kan ni antingen lägga era andra merchandise som ni säljer i dem eller sälja påsarna precis som de är.

En artist som tjänat betydligt mycket mer pengar på annat än sin skivförsäljning är Kylie Minogue, hon uppges ha tjänat miljoner på merchandise istället. Vilket är en av ånga indikationer på att det är helt rätt att satsa på att sälja andra saker i samband med en konsert eller skivsläpp också. Speciellt eftersom det inte säljs så mycket skivor längre.